Subnavigatie

Betrokken werknemers houden de ontwikkelingen in hun vak goed bij, doen nieuwe kennis op en volgen extra opleidingen. Betrokken werkgevers bieden daar ruimte voor, omdat het loont om te investeren in duurzame inzetbaarheid.

HSN_12_173816.jpg

Continu blijven leren vergroot de duurzame inzetbaarheid van medewerkers en helpt bedrijven gelijke pas te houden met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Hierbij hoort ook niet-vakspecifieke kennis, zoals de basisvaardigheden: taal (lezen, schijven, spreken, luisteren), rekenen en burgerschap (sociale vaardigheden). Niet iedere werknemer heeft deze vaardigheden even goed onder de knie, maar toch wordt het door veel werkgevers nog over het hoofd gezien. Inmiddels komt er steeds meer aandacht voor, zo ook in het nieuws.


Feiten & Cijfers

Blijven leren en ontwikkelen

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2024 blijkt dat 41% van de werknemers behoefte heeft aan een opleiding. Het gaat dan om het vergroten van de kans op werk in de toekomst (19%), om het huidige werk beter te kunnen doen (17%) en om toekomstige veranderingen in het werk aan te kunnen (16%).

Daarbij geeft in dezelfde enquête 61% van de werknemers aan dat hun kennis en vaardigheden goed aansluiten bij hun huidige werk. Daar bovenop geeft 32% aan meer kennis en vaardigheden te hebben dan nodig. 7% van de werknemers heeft minder kennis en vaardigheden dan nodig.

Hoewel het dus best goed gaat met de vakkennis en vaardigheden in Nederland, is dat geen reden om helemaal niet meer aan dit thema te werken. Sterker nog, het is belangrijk voor het werkplezier, de inzetbaarheid en de toekomstbestendigheid van medewerkers om door te blijven leren.

Om duurzaam inzetbaar te blijven, is het als organisatie belangrijk om te blijven ontwikkelen en om werknemers te ondersteunen bij werkend leren. Er zijn verschillende hulpmiddelen die helpen om een juiste aanpak op het gebied van werken en leren binnen een bedrijf te bepalen.

Soms past het beeld dat werknemers van henzelf hebben niet bij het beeld dat werkgevers van hen hebben. Bovendien weten werkgevers vaak eerder dan werknemers wat de vereisten zijn in de nabije toekomst. Belangrijk is om de beeldvorming van werknemer en werkgever op elkaar af te stemmen.